"We are the mighty QLN Prestige Five. Now hear us ROAR!"

Det är smått fantastiskt hur ett par sjutumsbasar kan ha en sådan inpact. Om vi snackar ren dynamik, "smack" och renhet i basen har jag bara ett par andra högtalare i butiken som slår Prestige Five och det är QRS Skyhigh. Där i sitter det två stycken åttatummare istället. Fysikens lagar gäller fortfarande. Mer konarea flyttar mer luft. Så enkelt är det. (Gissa vem som har konstruerat dem? Ni gissade rätt... samma som Prestige Five... Mats Andersen).

Övergången mellan alla register i P5 är helt sömlös. Helheten har alltid varit, och kommer alltid att vara homogenitet i QLNs högtalare. Allting måste lira ihop. Det är endast när man får ihop allting som du omsluts av den "musikaliska bubblan" som jag brukar kalla den. Man sitter mitt i musiken, 3D-känslan infinner sig direkt och högtalarna försvinner helt ur scenen. Kvar finns bara landskapet av musiker som spelar för dig. 

"Håll koll på resonanserna" säger Mats alltid. Allting vibrerar, speciellt i en högtalare. Det enda som ska röra sig i en högtalare är konen. Kabinettet måste vara styvt eller väldämpat. Alla QLNs kabinett är både styva, tunga och väldämpade. Mats lyssnar sig dessutom fram till alla delar i högtalaren, fram till minsta motstånd där han har minst fem-sex olika som han testar sig fram för att se vad som passar bäst. Spolarna är en annan historia... alla delar löds ihop på väldämpade plattor. Inga kretskortsbaserade delsningsfilter här inte.

Detta är fantastiska högtalare och efter kunderna har plockat upp sina hakor efter första provlyssningen hör jag allt från "var har du gömt subben?" till " detta hade jag inte väntat mig" till "bättre än live".

Jag har faktiskt kunder som har bytt från elektrostater till QLN.

-"Upplösningen är bättre in mina paneler, men helheten finns inte där på samma sätt", har de sagt.

Är det inte det vi är ute efter egentligen? För att förstå musiken blir det lättare om vi "ser" helheten. Så är det ju faktiskt med allt här i livet.